Jak się okazuje w większości przypadków ból pleców nie oznacza, że dana osoba ma uszkodzony kręgosłup.

Odpowiadając na te pytanie chciałbym przytoczyć tutaj fragment wypowiedzi Profesora O’Sullivan z Curtin University  ”Opinion | Get back to basics to deal with your pain”

Ból pleców, co oznacza

Powszechnie w społeczeństwie przyjęte jest, że plecy łatwo uszkodzić  a ich leczenie i powrót do zdrowia  jest skomplikowany.  Podstawową procedurą postępowania u osoby z bólem pleców jest przeprowadzenie badań obrazowych (RTG, Rezonans magnetyczny itp.) a wynik badań są ściśle przypisywane jako przyczyna bólu. Jednak najnowsze badania sugerują, że często nie jest to prawda.

Badania obrazowe są ważne i potrzebne w celu określenia poważnych przyczyn bólu pleców takich jak rak, zakażenie czy złamania, natomiast dotyczy to zdecydowanie mniejsze grupy ludzi zaledwie 1% wszystkich przypadków.

Badania obrazowe, przeprowadzane u ludzi z problemami bólowymi kręgosłupa często wykazują opis budzący obawy i zaniepokojenie, który identyfikowany jest jako przyczyna bólu. Problem polega na tym, iż często okazuje się, że jest to normalny stan w danym wieku i występuje także u ludzi, którzy nigdy nie mieli incydentu związanego z bólem pleców.

Przykładowo: zmiany degeneracyjne krążków międzykręgowych lub wybrzuszenie dysków międzykręgowych są bardzo powszechne u ludzi nie odczuwających bólu pleców a szczególnie osób starszych. Zmiany te nie przewidują nasilenia bólu ani ograniczenia aktywności fizycznej, aczkolwiek mówiąc o zmianach degeneracyjnych  krążków międzykręgowych ludzie często są przekonani, że ich kręgosłup jest uszkodzony i muszą się oszczędzać co skutkuje kaskadą obaw oraz zrezygnowanie z aktywnego trybu życia.

Większość ludzi w swoim życiu doświadczyła epizodu związanego z bólem pleców, można to trochę porównać do grypy. Symptomy mogą być poważne i niepokojące, lecz w większości wypadków mijają po pewnym czasie. Przyczyną bólu pleców są zazwyczaj brak aktywności lub aktywność fizyczna do której nie jesteśmy przyzwyczajeni połączona ze zmęczeniem lub osłabieniem co może wpływać na napięcie mięśniowe i podrażnienie struktur kręgosłupa. Ból pleców zazwyczaj nie oznacza, że kręgosłup jest uszkodzony pod warunkiem, że nie mieliśmy urazu lub jakiegoś wypadku. Odpowiedni ruch jest bezpieczny i powinno zachowywać się aktywny tryb życia, gdyż jest to istotne w powrocie do zdrowia.

Jeżeli Twój ból pleców jest trwały i niepokojący warto sięgnąć profesjonalnej porady u specjalisty w celu wykluczenia poważnej przyczyny bólu. Pamiętaj, że jak robisz badanie obrazowe wiele wyników, które wykazuje rezonans magnetyczny lub RTG są normą i występują u ludzi, których ból pleców nie dotyczy, więc nie zamartwiaj się i nie popadaj w rozpacz.

Warto sięgnąć porady lub konsultacji fizjoterapeuty, który pomoże Ci kontrolować ból pleców i pomoże w budowaniu zdrowych nawyków ruchowych.