Rolowanie ciała jest to nic innego jak praca na swoich tkankach miękkich w celu poprawy ukrwienia danego miejsca, zmniejszenia tonusu mięśniowego oraz przywrócenia   elastyczności tkanek przy wykorzystaniu różnej wielkości wałków piankowych , piłeczek do lacrosse lub piłek tenisowych.  Od kilkunastu lat na świecie a w Polsce dopiero od niedawna ta metoda pracy z ciałem została powszechnie przyjęta i zaakceptowana przez środowisko sportowe oraz osoby trenujące rekreacyjnie. W klubach cross fit, klubach fitness oraz  wśród profesjonalnych sportowców można zauważyć jak  osoby rolują się po treningu wykorzystując do tego wałki lub piłeczki.

Pomimo, że temat rolowania jest dosyć popularny i dużo zostało powiedziane w tej dziedzinie mam wrażenie, że w dalszym ciągu zarówno duża grupa sportowców jak i osób rekreacyjnie trenujących nie do końca poznała znaczenia rolowania i kiedy najlepiej pracować w ten sposób ze swoim ciałem, stad też chciałbym krótko przedstawić czym jest rolowanie z mojego punkt widzenia jako fizjoterapeuty oraz kiedy uzyskamy najlepsze efekty.

Zarówno sportowcy jak i osoby trenujące rekreacyjnie powinny zwrócić uwagę na aspekt napięcia swojego ciała. Inny rodzaj napięcia w ciele będzie miał sportowiec a inaczej przeciętna osoba, która wychodząc z biura lub gabinetu podąża na siłownię. Po pierwsze sportowcy będą odczuwali napięcie wynikające z częstej pracy danej grupy mięśniowej lub dużej ilości jednostek treningowych w krótkim odstępie czasu. Ich przykurcz będzie wynikał z przyjmowania specyficznej pozycji ciała  podczas biegu lub pracy na rowerze gdzie mięśnie nie zawsze pracują w pełnym zakresie.  Inaczej wygląda to u osoby trenującej rekreacyjnie, która większość czasu dnia spędza za biurkiem a po pracy wybiera się na siłownię. Taka osoba zazwyczaj poprzez częste przyjmowanie pozycji siedzącej z pochylonym lekko tułowiem będzie skłonna do wytworzenia w swoim ciele napięcia w okolicy kręgosłupa lub tylnej grupy mięśni  uda poprzez nadmierne  rozciąganie tkanek (mięśni, więzadeł, powięzi) ciało, aby nie doprowadzić do dalszego pogłębiania już nadmiernie rozciągniętej tkanki będzie reagowało przykurczem i napięciem poprzez tworzenie się silniejszych zrostów kolagenowych i nadbudową tkanki.  I w tym miejscu nasuwa się pytanie po co wykorzystujemy rolowanie ? U sportowców przede wszystkim, aby przyśpieszyć regenerację, zwiększyć mobilność oraz przygotować ciało do lepszego tolerowania obciążeń treningowych, stąd też rolowanie powinno być  elementem rozgrzewki przed przystąpieniem  do głównej fazy treningu jak i po.  Natomiast u osób trenujących rekreacyjnie rolowanie ma umożliwić zmniejszenie napięcia, poprawę trofiki mięśni, odreagowanie oraz przygotowanie pod rozciąganie. Jak wyżej zostało wspomniane osoby siedzące za biurkiem będą miały tendencję do wydłużania swoich tkanek np. w obrębie kręgosłupa co będzie powodowało ich zwiększone napięcie. W tym przypadku rolowanie umożliwia zmniejszenie napięcia mięśni przykręgosłupowych, aby przygotować ciało do rozciągnięcia struktur znajdujących się z przodu np. mięśni brzucha a tym samym przywrócić prawidłowe napięcie w okolicy kręgosłupa.

Podsumowując rolować się może i powinna każda osoba, której zależy na lepszym samopoczuciu, regeneracji, zwiększeniu efektów treningowych lub, która nie ma dostępu do profesjonalnego fizjoterapeuty lub masażysty. Ważne, aby każda osoba określiła swój cel treningowych i wykorzystała rolowanie w jak najlepszy sposób pod siebie.